Sommerlæsning #1: Trækopfuglens krønike

11 Jul

Jeg altså starte med denne her:

På bogen citeres en anmeldelse således: “en svimlende fabel om altings forbindelse eller mangel på samme” Og netop svimlende er præcis den fornemmelse, jeg havde den sommer for 4 år siden, hvor jeg brugte mange solfyldte timer i min gård med en flaske vand, solcreme og denne fantastiske fabel. Jeg har ingen – som i INGEN – idé om, hvad bogen egentlig handler om. Der er noget med en brønd. Og en fugl. Og en mand, hvis kone er forsvundet. Og en sommer, som er mystisk og mærkelig, hvor en mand møder mytiske kvinder med navne som græske øer, hvor ældgamle horrible krigshistorier indrammer det moderne menneskes konflikter og hvor en nudelsalat beskrives så smukt og så nøgternt, at man tror at svaret på livets gåde må findes i netop dette måltid. Meget, meget fantastisk læseoplevelse, som jeg under alle at udsætte sig selv for! Og meget gerne i sommerferien, hvor man netop er i humør til frit litterært fald.

4 kommentarer to “Sommerlæsning #1: Trækopfuglens krønike”

  1. Trine juli 11, 2010 hos 6:56 pm #

    Uhh – jeg har lige læst den. Altså for et par måneder siden…
    Men den pusler stadig i min bevidsthed, og der er tusinde ting jeg stadig falder og falder frit af!!!
    Fantastisk bog. Og hans bedste, skulle jeg have hørt?

  2. bookblok juli 11, 2010 hos 7:06 pm #

    Kære Trine

    Så dejligt, du læser med!
    Den er nemlig meget fantastisk – og jo helt sindssygt mærkelig! Den skal helt bestemt genlæses. “Kafka på stranden” er, efter min mening, helt oppe på siden i både fantastisk- og mærkelighed. Måske det skal være din sommerbog?

    KH

  3. Trine juli 12, 2010 hos 12:59 pm #

    Jeg giver dig i øvrigt ret i din betragtning; selv små bitte betragtninger om pasta og hvordan en stenfigur ser ud i solskin er fabelagtigt godt beskrevet. Han har virkelig en helt sublim evne til at fange noget magisk i små øjeblikke, vi alle kender til.
    Tak for anbefaling af ‘Kafka’ – det kunne være man skulle kaste sig ud i den.

    Ok, måske en voldsomt overflødig betragtning – men min datter er født til at blive litterær! Hun er opkaldt efter Feodora i Bjarne Reuters ‘Prins Faisals Ring’, og hvis man trækker hendes initialer sammen bliver det til KaFKA…
    Lidt pudsigt, ikke🙂

  4. kunsandheden juli 12, 2010 hos 7:33 pm #

    Den bog er helt i skabet og sindssygt vanvittig mærkelig og meget betagende. Elskede Kafka på stranden mindst lige så meget – så meget suspense og så lidt udløsning (so to speak)

Skriv et svar

