Sommerlæsning # 4: Øst for Paradis

19 Jul

Jeg er som udgangspunkt ikke en sucker for begrebet ‘klassikere’. Jeg har kæmpet mig halvvejs ind i Madame Bovary og Krig og Fred, men måtte med skam indrømme overfor mit litterære over-jeg, at jeg kedede mig bravt. Men. Denne her, den holder. Øst for Paradis er så fin en fortælling og så god at sluge på sommerdage, hvor støvet blæser dovent omkring ørene på én, både i ferielandet og i bogens californiske dal omkring år 1900. Her hersker temaer som broderbånd der brydes, ondskab og umenneskelig godhed og forskellige former for rigdom. En familiesaga med karakterer som er så veltegnede, at de træder ud af siderne og forstyrrer dine drømme, og hvor fortællingen bringer dig i en sommerstemning af støvede landeveje og gamle gårde med årtiers hemmeligheder i væggene. Læs den, hvis du er til de der bøger, som ikke kræver noget af dig, men som til gengæld giver dig en oplevelse af at have overværet noget vigtigt.

4 kommentarer to “Sommerlæsning # 4: Øst for Paradis”

  1. Mette Bassett juli 19, 2010 hos 9:38 am #

    Jeg har det lidt på samme måde med mange ældre klassikere (nåede kun 1/3 ind i Anna Karenina) men den her får jeg lyst til at læse.

    Og tak for en dejlig blog, der levende og legende let vækker min appetit til nye bøger. Og så er jeg lidt nysgerrig: har du en all-time favoritbog eller forfatter? xx

  2. Astrid juli 20, 2010 hos 1:28 pm #

    Kære Mette

    Gør det! Tusind tak for dine pæne ord, hvor dejligt du læser med.
    Har jo mange, mange favoritter, men hvis jeg SKAL vælge en, er det uden tvivl Siri Hustvedt’s “What I Loved”. Den fortjener et indlæg for sig selv:-)

    KH Astrid

  3. Mette Bassett juli 20, 2010 hos 2:27 pm #

    Oh ja, den er SÅ fantastisk, og helt sikkert også på min top 5 (med bl.a. “Middlesex” og “Geek Love”). Må være på tide at jeg kaster mig over nogle af hendes andre bøger🙂 mange hilsener Mette

  4. imangelafbedre august 24, 2010 hos 12:26 pm #

    Tak for tippet. Jeg har bogen stående på reolhylden, men har aldrig læst den – hvilket der snart kommer en ende på.

    Ps. “What I loved” var helt fantastisk, men jeg må indrømme, at den nok må vige lidt for Krig og fred🙂

Skriv et svar

