Veldrejet spøgelseshistorie

31 Jul

Har lige tilbragt en hel dag i bus. Sådan noget er jo normalt en slags tortur, men når man har sådan en bog med som jeg var heldig at have, har man lyst til at fortsætte til Sydspanien. Jeg læser Her Fearful Symmetry. Virkelig irriterende titel, som lyder mest som et dansk indie-band fra 90’erne. (Forfatterinden har i øvrigt et ligeså besynderligt navn, Audrey Niffenegger?! – Damen bag den der med den tidsrejsendes kone) Men virkelig vidunderlig bog. Jeg bestilte den for nogle uger siden, fordi min gode ven Amazon anbefalede den. Amazon kender mig og ved hvad jeg vil have. Her Fearful Symmetry er ikke som sådan stor litteratur. Det er ikke Paul Auster eller svær lyrik, men det er fandengalemig gribende. Det er Twilight og Chick-lit med spøgelser kombineret med virkelig dygtig og til tider dybsindig fortællekunst. Det er en historie om enæggede tvillingers løsrivelse og had og kærlighed. Om død og sorg og om spøgelser (gudhjælpemig). Og en af de der historier, hvor vi følger 4 skæbner, som krydser hinanden, bla. bla, men det virker. Jeg er billigt til salg, når det kommer til fuldfede skæbnefortællinger, hvor skjulte følelser og ældgamle hemmeligheder ligger gemt bag replikkerne. Hvor huse og kirkegårde og cafeer beskrives, så man er klar til at indløse billet til lige præcis der. Læs den med samme sind, som du ser gode, amerikanske film med lidt for meget farve og lidt for karrikerede figurer. Kommer forresten garanteret snart på dansk. Kæmpe bestseller derude i verden.

3 kommentarer to “Veldrejet spøgelseshistorie”

  1. Mette Bassett juli 31, 2010 hos 11:23 am #

    Sjvot, jeg bestilte den i sidste uge fra Waterstones. Var først lidt bange for at den var lidt for trashy (ligesom coveret), men nu glæder jeg mig til at fordybe mig i spøgelser og London-liv 🙂 Mette

  2. Marianne juli 31, 2010 hos 1:05 pm #

    Den er skam allerede kommet på dansk og er i omløb på bibliotekerne. Den hedder På den anden side🙂
    (http://www.litteratursiden.dk/anbefalinger/på-den-anden-side-af-audrey-niffenegger)

    • Astrid juli 31, 2010 hos 4:33 pm #

      Nå for den! Herligt, og tak for tippet…

Skriv et svar

