På dansk?

1 Aug

Det er altså ikke fordi, jeg slet ikke læser danske romaner. Jeg synes bare tit det bliver så umådeligt hverdagsagtigt. Det er alt for nemt at kigge på vedkommende foran i Netto-køen og tænke, “Det er dit liv, det handler om”. Det er for nemt at tænke, at det bare er en slags DR1 dokumentar om livet i det mørkeste Jylland eller det hårdeste København. Det, der pirrer mig mest ved udenlandske og særligt amerikanske bøger er, at det jo er ligesom på film! Altså, det er ligeså eksotisk og dragende og hverdagsligt, som når man ser en film fra et sted, man aldrig har været, om mennesker man aldrig kan forestille sig at møde. Kan nogen hjælpe mig med bøger af danske forfattere, som kan løfte mig lidt ud af Netto-symptomet? Som kan løsrive mig fra en eller anden velkendt, skjult samfundsproblematik som skinner mere eller mindre tydeligt i gennem teksten? Noget vildt og spændende, som er lidt skævt og sanseligt.

… Kommer forresten lige i tanker om Sissel-Jo Gazans første bøger; Når man kysser i August, Et barn for sig og Vigtigt at vide om Ludmilla. De har alle lige præcis det der særlige… Det der, som gør det særdeles attraktivt for en eskapist som jeg! Kom endelig med tips, så jeg kan komme i gang med de der danskere.

12 kommentarer to “På dansk?”

  1. Anna august 2, 2010 hos 7:54 am #

    Ja, jeg er altså ikke sikker på at mit tip opfylder kravene om at være spændende, skævt OG sanseligt (… det er jo hele tre ting på én gang…), men jeg er ved at være færdig med Jacob Ejersbos Afrika-trilogi (Eksil, Revolution og Liberty).

    Det er barske løjer (!), men også sært gribende på en ‘jeg-kan-ikke-rigtig-holde-det-ud-men-er-alligevel-nødt-til-at-læse-videre-hele-tiden’-måde… Måske var det noget? (Om ikke andet er det absolut begrænset hvor mange Netto-problematikker der tages op…)
    🙂

  2. Anna august 2, 2010 hos 8:00 am #

    Og øøøh, eskapisme kan man nok ikke lige kalde det (med mindre selvfølgelig man argumenterer for, at det også er eskapisme at undslippe sin egen (Netto)hverdag ved at begrave sig i andres)…

  3. AB august 2, 2010 hos 8:43 pm #

    Vigtigt at vide om Ludmilla ligger lige for i mit hovede i disse dage, hvor jeg er ved at læse Dinsauerens Fjer. De to er bortset fra det vildt forskellige. Ludmilla er en af de bedste bøger jeg har læst, men Dinosaurens Fjer er også vildt spændende, dog på en meget mere hverdagsagtig bleg danskermåde🙂. Ellers er jeg helt vild med Karen Blixens fantastiske fortællinger. Det behøver ikke at være nyt, vel? Der er i hvert fald ikke meget Nettohverdag i dem. Men dem har du jo nok allerede læst eller? Jeg har. Flere gange🙂

  4. Birgitte B august 3, 2010 hos 6:20 am #

    Er ligesom dig mest til de udenlandske bøger, men et par danske har dog fundet vej til mine hylder… En bog jeg tit tænker tilbage på, er underligt nok ‘Tirsdag formiddag’ af Renée Toft Simonsen. Om hvordan en tilværelse kan falde helt fra hinanden når en voldsom angstneurose tager magten. Utrolig velskrevet, den kryber virkelig under huden…

    • Louise Blossfeld august 9, 2010 hos 9:56 am #

      Orv ja, ‘Tirsdag formiddag’ er faktisk virkelig fængende – den kan jeg også, meget varmt, anbefale.

  5. dortemoellmann august 3, 2010 hos 10:23 am #

    Jeg vil også sige Jakob Ejersbo – især “Liberty” er fantastisk efter min mening.
    Kender du Kirsten Hammann? Hendes “Fra smørhullet” var jeg helt vild med. Noget af Hammanns tidligere er lidt for mystisk/kryptisk/surrealistisk til mig, men så absolut ikke Netto-hverdagsrealisme, så måske det var noget…
    KH

  6. Marie Falk august 3, 2010 hos 8:38 pm #

    Hmm.. Hvad med Darling Jim af Christian Mørk? Har lige læst den. Den foregår i Irland og han er selv bosat i NY, så ikke så dansk – men dog alligevel skrevet af en danskfødt. Måske du allerede kender den? Jeg var bidt fra starten, men er jo heller ikke helt så garvet som dig!🙂

  7. Lotte B august 4, 2010 hos 1:10 pm #

    Enig i Ejersbo og ja – Christian Mørk. Darling Jim er et godt sted at starte med Mørks bøger…og jeg kan faktisk godt li’ flere af hans bøger.
    Så vil jeg sige Kaarsbøl – Den lukkede bog. Jeg var ret skeptisk, men den overvandt mig. Kristian Ditlev Jensen – Livret – lykkedes det mig også at komme igennem. Min næste dansk bog bliver nok Champagnepigen af Leonora Christina Skov.
    Men ellers er jeg altså heller ikke så meget til danske bøger…synes at jeg alt for ofte må lægge dem fra mig igen fordi at de bare ikke er skrevet godt nok og ikke kan holde mig fanget…

  8. Astrid august 7, 2010 hos 5:50 pm #

    Tak! Gode bud allesammen, må straks igang…

  9. Anna august 8, 2010 hos 9:26 am #

    Og for hulan da: Mathilde Walther Clark: Priapus… den må vi da ikke glemme!! Det meste af blogland har vist efterhånden har læst den, men hvis du er en af dem der ikke har, er der bare ét at sige: Gør det!
    🙂

  10. Maya august 27, 2010 hos 9:37 am #

    Så lige, at nogen ovenover havde anbefalet Champagnepigen – den har jeg endnu ikke fået læst, men jeg synes Leonora Christina Skovs debutroman Rygsvømmeren var en lækkerbisken.
    Derudover er jeg selv enormt glad for Astrid Saalbach. Jeg har selv nydt at læse hendes dramatik (jo, man kan godt læse dramatik som skønlitteratur. folk læser jo også shakespeare, ik’), hendes romaner har jeg endnu ikke stiftet bekendtskab med, men de skulle vist være ganske udemærkede🙂

  11. Charlotte august 28, 2010 hos 8:00 am #

    Hvad med Suzanne Brøggers, Jadekatten… en slægtsroman om tilpas krøllede sjæle til, at jeg dykkede ind i fortællingen🙂

Skriv et svar

