Murakami-mani

22 Aug

Har været igennem næsten alle Haruki Murakamis bøger (undtagen den der om, hvad han taler om, når han taler om at løbe. Lyder trods alt lige vel meta-agtigt for mig) Men altså, han er godt nok noget helt særligt. Nogle er naturligvis bedre end andre, og mens vi venter på hans nye murstensværk (i indtil videre 3 bind) IQ84, som vist nok først kommer på engelsk om et års tid, får du her min egen personlige top 5-liste over mærkelige Murakamis bøger.

1. Surprise, Trækopfuglens krønike. Læs hvorfor her. Indbegrebet af fornemmelsen, man har, mens man læser mandens bøger, er i dette citat fra min personlige vinderbog: “In a place far away from anyone or anywhere, I drifted off for a moment.” Tak, Haruki.

2. Kafka på Stranden (surprise igen). Altså faktisk skulle den ligge på en delt førsteplads, men den med fuglen vinder alligvel, da det var min første gang med Murakami. Kafka er faktisk ligeså vellykket og weird og vild som krøniken.

3. Norwegian Wood. Skrøbelig, melankolsk fortælling om tabt ungdom, kærlighed og håb.

4. Sputnik, min elskede. Fanastsik lidenskabeligt portræt af en kærlighed, som næsten ødelægger et helt liv.

5. Sønden for grænsen og vesten for solen. Erotik på et meget, meget fint og abstrakt plan.

Får helt lyst til at læse dem allesammen igen!

3 kommentarer to “Murakami-mani”

  1. Maren Uthaug august 23, 2010 hos 8:41 am #

    I’ll be back!!

  2. intetnytundersolen august 23, 2010 hos 7:39 pm #

    Sikke en dejlig blog, og sjovt at jeg også lige har skrevet om Murakami på min blog for et par dage siden. Jeg vil holde øje med dig🙂

  3. kunsandheden august 26, 2010 hos 10:26 am #

    Murakami er gud – det er virkelig en verden for sig. Elsker de bøger SÅ meget. Slæbte mig igennem løbebogen, og det skulle jeg ikke have gjort…

Skriv et svar

