Morbog

31 Aug

Nu er det jo ingen hemmelighed, at jeg har to små drenge. Og det er jo vidunderligt og skønt og alt det andet, men det er satanrasme da også hårdt. Nogen artsfæller derude? Som kender fornemmelsen af at tude af træthed en mandag eftermiddag og så tude af lykke og savn samme aften, når de så (endelig) er kommet i seng? Når man er på sådan et følelses- og hormon-trip, som det jo er at lave, føde og have de børn, kan man nogle gange godt have brug for netop artsfæller. Nogen, som forstår og som kan trøste og råbe og tude lidt sammen med én. Lad os give den op for gode morbøger!

  • The one and only, Julia Lahmes “Hvor lagde jeg babyen”. Denne bog kunne jeg have skrevet (hvis altså jeg kunne skrive som hende;-)), fordi den så fint, ærligt, sjovt og ægte indfanger alle de der følelser og frustrationer, som jeg selv oplevede under mine barsler.
  • En anden “need to have” i barslens land for mig, var C.H.O.K., altså Majse & Camillas nr. 2, Charlie Hotel Oskar Kilo. Camilla Stockmann bliver mor for første gang og Majse Njor er mor til 3 og bliver skilt. Meget rørende, når man sådan er på hormoner. Og mange skæve beskrivelser af de syrede ting ved moderskabet.
  • Jeg kan i det hele taget kun anbefale at vælge barselbøger, som handler om “sådan er det at være mor”, fremfor “sådan bør du være mor”. Og i første kategori kommer vi ikke udenom Maren. Uthaug, naturligvis. Selv elsker jeg “Overlevelsesguide til mødre” og “100 hemmeligheder om at være mor”. Her må man gerne snyde med kagen og bande foran barnet. Tak, Maren!
  • Forresten, prøv også Frk. Fuhrmanns “Min Mor”. Ikke en barselsbog, men en fin, fin udveksling af drømme og tanker mor & barn i mellem. Giv den til din mor, nu!

3 kommentarer to “Morbog”

  1. sabine september 1, 2010 hos 3:15 pm #

    · { superfint og interessant blog, jeg kommer tilbage😉 } ·

  2. Line september 4, 2010 hos 6:55 pm #

    Bitterfissen af Maria Sveland bør næsten også være en del af det gode selskab synes jeg….

  3. Astrid september 8, 2010 hos 11:39 am #

    Tak, Sabine! Du er meget velkommen.
    Og Line, selvfølgelig Bitterfissen. Indbegrebet af det moderne moderskab! OG kvindeskab(?!)

Skriv et svar

