Not so Niceville

22 Sep

Har lige læst sidste side af denne her, Niceville. Og jeg har det, som jeg altid har det, når jeg er færdig med en god bog. Jeg er ærgelig over, at det jeg ikke længere befinder mig dér, hvor historien udfoldes. I dette tilfælde, 1960’ernes Mississippi. Hvor luften er tyk af varme, spændinger og undertrykkelse, og hvor et kvindeliv er udgjort af farve, klasse og uskrevne regler.  Vi følger 3 kvinder, 2 af dem sorte og stolte tjenestepiger og 1 hvid kvinde, som tror på at verden må være mere end bridgeklubber og bonede facader. De 3 kvinder går sammen om at skrive en bog, om hvordan livet som sort tjenestepige hos de rige, hvide familier er i det raceadskilte sydlige USA. And it ain’t pretty. Det er et rørende, inspirerende og ubehageligt indblik i liv, hvor hustruvold, grov chikane og regulær ondskab hersker, og hvor drømme kan slukkes af fornærmede fruer, men også hvor tro og styrke kan være med til at forandre verden bare et lille smule. Hermed anbefalet!

Skriv et svar

