Fri og festlig leg

26 Sep

I princippet synes jeg, at de der “sådan-leger-du-med-dit-barn-bøger” er sådan lidt… ja, fjollede. For det er jo ikke ligefrem en videnskab at lege med børn, man skal vel bare lade være med at tænke? Og så bare lege. Men her er faktisk to, som er ganske fine, og som jeg gerne vil have stående i min kræsne bogreol. Den ene er en klassiker, som jeg fandt til 4 (!) kr. i den lokale genner. Gode gamle Lis Paludan. Jeg ved jo godt, at jeg nok aldrig får lavet de der papmachéfigurer, men jeg kan godt lide tanken om at den står der, hvis nu jeg pludselig blev grebet af en slags akut retro-krea-trang.

Den anden hedder “Legende let” og er en rigtig pædagogisk én af slagsen. Men gudskelov uden at løfte den mindste pegefinger. Der er 125 skæve ideer til, hvordan du kan lege OG lære. Det gider man jo godt. For selv om jeg er rigtig god til at bygge huler, sejle i imaginære skibe og lave bamsehospitaler, ville jeg måske ikke have fundet på den særlige supermarked-spionleg eller et lektiespil, som faktisk lyder virkelig sjovt OG får barnet til at lave de der lektier?! Hvis du kunne tænke dig den, så skriv en kæk kommentar, så jeg trækker lod og sender den til den kækkeste læser til fri leg.

9 kommentarer to “Fri og festlig leg”

  1. Carportognoia september 27, 2010 hos 5:39 am #

    Altså spionleg… who wouldn’t wanna lege spionleg?

    Hjemme hos os leger vi mest med gravkøer (og en sjælden gang biler og traktorer). Al afveksling er velkommen. Tak.

  2. kunsandheden september 27, 2010 hos 6:48 am #

    Åh, jeg er en sucker for alle de der bøger, også selvom jeg ikke har stor succes med at omsætte ideerne til sjove oplevelser for mine børn. Men måske den legende lette bog kan gøre forskellen. Fed ser den ud i hvert fald…

  3. Maren Uthaug september 27, 2010 hos 12:22 pm #

    Jeg vil mægtig gerne vinde den første. Oh alle de timer vi i forvejen bruger på at lime ting sammen her i huset. Den anden bog giver mig mest lidt stress …

    Kh
    Maren

  4. Annamette Fuhrmann september 27, 2010 hos 12:44 pm #

    Mig mig mig mig, jeg er kæk i en sæk med gæk…..gå væk, sin sæk. Men blæk…
    Jeg vil bare gerne vinde den bog ikke:-)

  5. Thomse september 27, 2010 hos 9:29 pm #

    Hjææælp. Har været så heldig at få en søn som lider af forskellige relativt krævende “lidelser”. Han har slet ikke forstået hvor gammel han er, og tror samtidig at det eneste man kan når man er vågen er at fise rundt og hive tingene ud af reolerne. Det virker helt almindeligt, men ikke når man kun er 7 måneder… Han drøner rundt med en gåvogn, mens han råber “dadababadada”. Mens alle andre i mødregruppen – altså børnene – netop har lært at rulle rundt, og stiler sig tilfredse med at kigge og lege halve og hele timer med en grydeske, så drøner vi herhjemme rundt og hiver tingene ned fra borde, reoler og stole. Kan man lege med den samme ting i 30 sek., er det stort. Min pointe er her, at jeg er helt hundrede på, at vi får hårdt brug for alt den hjælp vi kan i forhold til at aktivere denne fantastiske og noget fremmelige fyr.

    Så hjælp os, vi får hårdt brug for bogen!!

  6. Louise september 28, 2010 hos 7:04 am #

    Jeg ligger også et lod ind. Tror den vil gøre sig godt i vores to-sprogede familie (i Bruxelles), hvor de franske lege er ved at tage overhånd. Jeg vil ha’ dansk ind i legebilledet. Og der skal nok komme en dansk leveringsadresse i så og fald.

  7. Line september 28, 2010 hos 11:17 am #

    Den vil jeg gerne vinde. Og også den første. Og den der Shane-en som Maren skrev om den anden dag. Og så skulle alle projekter vises frem på bloggen! Se det er da kækt med kæk på.
    Kh L

  8. Det lille spørgsmål september 30, 2010 hos 5:15 am #

    Kom til at tænke på det der med at lege i går. Mange mødre siger – inklusiv undertegnede, at de ikke kan lege med deres barn, hvorimod fædrene bare sætter sig på gulvet. Jep, grov generalisering, men altså for mig er det nok fordi, jeg tænker lidt for meget OG tager mig selv lidt for alvorligt.

    LIdt inspiration kunne måske hjælpe mig til at give slip:)

    Kh
    Lykke

  9. Ditte Marie oktober 30, 2010 hos 7:59 am #

    Lis Paludan, jeg havde glemt dig! Min mor fik grå hår i hovedet og trætte øjne, når jeg hev dén bog ud af reolen. Og det gjorde jeg tit. Kan egentlig godt forstå hende, men vil da prøve at virke lidt mere opmuntrende, hvis og når min lille datter begynder at udvise skabertrang!

Skriv et svar

