Kongen af Nordsjælland

30 Oct

Når man har for travlt til at læse murstensbøger, er noveller det bedste der findes. Egentlig har jeg det nogle gange lidt svært med noveller, og jeg ved at det skyldes min gymnasielærers besættelse af Helle Helles. Ikke et ondt ord om HH, men fanatisk analyse af hendes noveller i et halvt år, kan godt tage toppen af en umiddelbar læselyst. Anyways. Nu læser jeg Martin Kongstads “Han danser på min søns grav”, og anbefaler den med det vuns til andre travle mennesker, som gerne vil have stemningsmættede, sjove og kloge historier, som max er 35 sider lange.

Martin Kongstad husker jeg helt tilbage fra Mix-dagene, hvor han sammen med Axel Boisen ligesom kom nutidens metroseksualitet i forkøbet. De turde godt sige, at de godt kunne lide Take That og gå med tøj i pigefarver og have lettere stemte s’er. Kongstad er jo også René i vidunderlige Lets Get Lost fra 1997. I denne novellesamling (som i øvrigt vandt sidste års debutantpris) beskriver han hele den kulturelitære københavnerklasse, som har gået på “Berna”(dottesskolen), har kendte og fraværende kunstnerforældre og er dem der bestemmer, hvad der er god smag. Martin er vidst ret meget fortælleren Mikkel, som selv er en del af den inderste kreds, men som samtidig formår at se det hele udefra. Det er så skarpt iagttaget, fascinerende at læse om og seriøst ironisk – tidsåndsspiddende, så man krymper sig gevaldigt. 

En kommentar to “Kongen af Nordsjælland”

  1. dortemoellmann oktober 30, 2010 hos 11:01 am #

    Tak for den anbefaling! Jeg elsker noveller (også HH’s ;-)) Det er perfekt til et til tider presset småbørns-liv.
    Tak i det hele taget for din dejlige blog.

Skriv et svar

