Solnedgangspoesi

27 Feb

Når man ikke skriver anmeldelser men bare anbefalinger, må man godt gøre det, før man har læst bogen til ende, synes jeg. Jeg kan i hvert fald ikke vente længere med at anbefale Paul Austers “Sunset Park” selv om jeg stadig har en tredjedel til gode. Den er ikke voldsom eller uforståelig som New York-trilogien eller dramatisk intens som “Illusionernes bog” eller “Orakelnat”, men den er vel-fandme-fortalt. Og melankolsk. Det er – ikke overraskende – New York der er scenen for historien, hvor vi følger en gruppe almindeligt ualmindelige mennesker, som hver har deres sår at slikke. De finder sammen i et besætter-kollektiv, som opererer på aller borgerligste vis. Og han kan noget med de der møder, ham Paul – tilfældige og mærkværdige. Jeg er ikke bidt af bogen, men bliver alligevel forunderligt draget ind i den stille frustration, han beskriver, hos skæbner i USA midt i finanskrisens rasen. Man er efterladt med en underlig følelse af håbløshed og skønhed. Delikat. Og dyrk lige denne linje, som den 60-årige Morris Heller tænker, da hans livslange vens kunstner-teenage-datters har begået selvmord: A life broken apart by the too-much and the too-little of this world. Så har man haft en god dag som forfatter, da man skrev den linje!

5 kommentarer to “Solnedgangspoesi”

  1. Berit Lund maj 11, 2011 hos 8:21 am #

    Efter mange års Paul Auster pause har jeg lige kværnet Brooklyn dårskab, Mand i mørke, og Sunset Park, og jeg er igen for udblæsning Paul Auster fan. Tror alle karaktererne er blevet ældre, sådan over en bred kam, siden sidst jeg læste ham. Det er fantastisk, og takket være dig, Astrid, så skal jeg til Diamanten i morgen, og hvis muligt, sidde på aller forreste række. Gud hvor jeg dog glæder mig!

    Kh Berit

  2. Shelley august 5, 2012 hos 1:48 am #

    Well I’m gonna need to do some more research but this is a pretty good place to start.

  3. Herbert februar 18, 2013 hos 4:17 pm #

    “Solnedgangspoesi ” ended up being a beneficial article.
    If merely there was far more personal blogs such as this particular
    one on the actual web. Well, thanks for your time, Adan

  4. chicken coops juni 1, 2013 hos 5:19 am #

    You can certainly see your skills within the work you write.
    The sector hopes for even more passionate writers like you who aren’t afraid to say how they believe. At all times go after your heart.

  5. royalty free production music september 6, 2014 hos 10:17 am #

    It’s wonderful that you are getting ideas from this article as well as from our argument made at this place.

Skriv et svar

